Thursday, January 27, 2011

Städning av Mount Everest, nytt reseprogram, kurer mm


På Living Green och Vagabond kan man läsa om att Mount Everest måste städas. Världens högsta berg riskerar att bli en soptipp. De senaste 20 åren har 4000 varit på toppen, men varje person som ska upp kräver mycket personal och utrustning vilket också leder till stor nedskräpning. Åtta-tio ton skräp ska fraktas ned, källsorteras och tas om hand. Bakom projektet står bl.a. organisationen Eco Himal och Everest Summiteers association. Vagabond tipsar även med ett videoklipp om ett sophotell som har öppnats i Spanien. Detta för att påminna oss om hur mycket sopor som slängs på stranden där varje dag och hur mycket som även försvinner ut i havet. Läs mer:Vagabond.se , Living green. Hittade även ett intressant reportage om det mångkulturella Mauritius: länk.


Svt:s nya rese och humorprogram En idiot på resa har börjat för inte så länge sen. Jag har själv missat de två första avsnitten men har tänkt se dem. Del 1 handlade om Kinesiska muren och del 2 om Indien. Man kan se dem här på svtplay.


I husmoderns hemkurer och goda råd kan man läsa att ängssyra i förening med groblad och körvel är ett blodrenande medel som verkar upplivande på mage och tarmar. Man kan förtära medlet som dekokt men även som soppa vilken då lagas på samma sätt som nässelkål. Man rekommenderas även järnhaltiga mineralvatten, varav två "innehålla både järn och arsenik". Järnmedel i flytande form intagas genom glasrör för att ej skada tänderna.
Hur detta fungerar idag har jag inte en aning om, jag läser denna mest för nöjes skull. Men jag kan tänka mig att en del av råden fungerar minst lika bra idag, många tips och råd som rekommenderas är ju kombinationer av örter och de kurerna i sig är ju rätt så tidlösa.

Jag har nyligen börjat spela igen, delvis gitarr men även piano. Det får mig att må bra, bättre än jag minns det, fast jag är lite ringrostig, det var en del år sen jag spelade nu. Har alltid varit lite notblind när det kommer till de lite mer avancerade styckena, men däremot har jag lättare att lära mig och komma ihåg utantill och ta ut stycken/låtar på gehör.
Hoppas även komma i gång med träning och yoga så småningom.
Det sistnämnda har jag aldrig fått någon riktig rutin på, trots att jag har gått på några introduktioner. Får se till att planera bättre för det. LCHF-kosten fungerar bra hitintills annars.
Blir rätt trött i längden av att sitta vid datorn för mycket. Öronvärken (den något mystiska) kommer och går, ergonomin här kunde också vara bättre. Detta gör dessutom att jag inte har ork för att skriva om allt jag har tänkt, exempelvis intressanta ämnen som kräver mer fördjupning/research. Ska därför ta en paus från bloggandet ett litet tag nu. Ha det fint så länge!

No comments: