Saturday, January 01, 2011

God fortsättning på det nya året


God fortsättning och hoppas att detta blir ett bra recycle-år förresten!
Något jag börjat lära mig bättre under det senaste året är att försöka ta vara på, skänka eller slänga gamla grejor så att det inte bara ligger till ingen nytta och får energin att stagnera. Köper inte heller på mig saker i onödan vilket jag gjort mycket förr. Just nu håller jag på att gå igenom både det ena och andra. Jag hoppas förresten att Sverige blir lika bra på att införa biologiskt nedbrytbara kassar och sen ta bort plastpåsarna, som nu Italien visat sig vara.

Jag har alls inga problem att göra mig av med gamla böcker, kläder eller andra prylar jag inte längre använder eller bryr mig om. När det däremot kommer till gamla brev och vykort har jag ytterst svårt att veta hur jag ska göra. Det är så fascinerande med gamla brev släktingars brev jag läst som varit skrivna sedan 70 eller t.o.m. 100 år tillbaka och man hänförs av det många gånger poetiska och vackera språket (i den mån man kan tyda dem). Jag menar då inte att jag ska slänga dem, har dem inte själv i min ägo, utan dock mina egna, men det där är ändå svårt tycker jag. Även många kända författares brevväxlingar finns ju återgivna i böcker, Oscar Wilde, Selma Lagerlöf, Strindberg osv. Studerade tidigare etnologi och där fick vi även ta del av "öppna dagböcker" från stadsarkivet som hade ca tio år på nacken och som handlade om en dag i deras dessa vanliga människors liv. Nu kan man tycka att det inte är så speciellt i dagens läge där var och varannan skriver om sitt liv i sitt blogg men det blir ändå något speciellt med det där handskrivna tycker jag, man kan uttyda mer av det och inte minst börjar de gamla breven och dagböckerna bli mer och mer sällsynta.
Efter som det är nytt år och jag går igenom saker jag samlat på mig, så även foton, så tänkte jag dela med mig av några bilder från året som gått, kortare utflykter, resor.


Det var otroligt mycket snö här i januari och februari 2009, mer än i år.

En liten gulsparv som jag såg utanför fönstret.




Hade världen jobbigaste träningsvärk efter en slalomtur i Kilsbergen, otränad som jag var. Tur att det gick över efter tre dar i alla fall!



Så vackra träd med all rimfrost, även om kylan var bitande även då och man inte gärna tog allt för långa promenader.



Varmare var det då i Köpenhamn i juli, runt 30 grader om inte jag minns fel. Jag tycker verkligen om det danska folket så öppna och trevliga.





Det gamle apotek på Tivoli, dock inte apotek längre.



Lite fantasifulla och gammeldags skyltar här och var


Ströget





De två ovanstående bilderna är från Göteborgs skärgård, skön kontemplativ miljö där det kändes lite som att tiden stod stilla.

No comments: