Tuesday, January 11, 2011

Reseguider på nätet, kost, massdöd av fåglar, japanska teceremonier

Var och bläddrade lite bland resetidningarna på nätet och hittade bland annat några spännande artiklar om Singapore exempelvis "Guide till det mångkulturella Singapore". Detta land som sägs vara ett Asien i miniatyr. På RES.se tipsar Filip Hammar om sina favoritplatser i världen (hans mamma som förövrigt varit min historielärare) och på samma sajt finns även väldigt många bra cityguider, nu senast utlagt Hong Kong. Sajten och tidningen har oftast väldigt dokumentärt intressanta och vackra bilder. Jag blir (som vanligt) sugen på att åka ut och resa.
Orken går lite upp och ned här men nu sen några dagar har jag börjat med en kost som lutar mer åt LCHF. Provade det för några år sen men hade inte tillräckligt med tålamod då för att ägna mig åt det någon längre tid. Nu har jag testat det några dagar och jag måste säga att lite piggare känner jag mig faktiskt och även tidsvis något svalare i kroppen. Äter dock främst laktosfritt eftersom jag gjort det sedan en tid tillbaka, så hur det funkar i längden får jag väl se. Har bytt ut kolhydrater mot större mängd grönsaker istället. Gjorde förresten en laktosfri chokladcheesecake med kokos idag, som blev helt okej. Även kommit in i en kreativt period vilket också är upplyftande, så det är svårt att säga vad som ger vad...
Det är förfärligt tragiskt med den massdöd av fåglar som varit. Man kan verkligen undra vad det beror på. En tanke som slog mig var att de andra fåglarna blir så chockerade av att en seglar ner och dör, att de gör det samma, sk flockbeteende. Det kanske inte är så troligt i just det här sammanhanget men vet att jag hört talas om det i andra situationer.


Till något helt annat. På sidan Japanese Tea Ceremony hittar man allt om den japanska teceremonin. Vanligtvis brukar man dricka det gröna Matcha-teet, som jag även druckit vid tidigare tillfällen, och det ska ju vara utomordntligt näringsrikt vad jag har hört i alla fall. Sidan innehåller precis allt man behöver veta och lite mer därtill. Sajten visar också tehusen och de är smått fascinerande.



När jag var ute och kikade på YouTubeklipp från Japan hittade jag även den här filmen som visar hur man skapar i sand.

No comments: