Thursday, January 20, 2011

Uteväder och gamla huskurer



Igår var en oerhört skön och förhållandevis varm dag här. Numera är jag härdad så är det varmare än -15 så är det helt okej för mig. Är det dessutom sol så man har lust att ta en långpromenad är det dessutom toppen. Bild här ovan i närheten av ån och t.v. ett flygfält.





Bild här ovan, taget för något år sen inte så långt ifrån Kopparberg. En liten gran var det faktiskt som växte på taket, också ett sånt där Kodak moment.

Kan man använda granbarr för något medicinskt ändamål, jo men visst, jag läste att det har antiseptisk verkan är stimulerande för blodcirkulationen och används för infektioner i luftvägarna samt renar njurarna och är bra när man behöver extra energi. Hur man däremot tillbereder dem har jag inte lyckats hitta (jag har kikat i min gamla bok Husmoderns hemkurer och Goda råd från 1927 men det närmaste det kom var tallbarsbad, ett och annat råd tycks ju hopplöst inaktuellt :) men trots det är det alltid underhållande läsning, här står om allt från Skrivkramp, smolk i ögat, snörvlande tal och en hel del annat.)

2 comments:

Ystran goes No Poo said...

Ett tips: www.nopoo.se

Där finns ett recept på barravkok som man använder som ansiktsvatten!

På facebook finns flera bra grupper om No Poo där det också finns en hel del vetande om diverse naturliga hudvårdsprodukter som man kan koka ihop själv!

Reseskildringar said...

Tack så hjärtligt för ditt tips!