Saturday, January 01, 2011

Resor i litteraturen (del 3)

filmtips
Picassos äventyr är en film som jag sett många gånger tack vare dess rika fantasi och roliga gestaltning av Picassos liv. Bl.a. då han bodde i Madrid, Paris och i USA. En mängd kända skådespelare ingår och Gösta Ekman spelar huvudrollen som Picasso. Manus är av Hasse & Tage, filmen är från -79. Här är doktorsscenen.




En kvinnas resa
En kvinnas resa av Agneta Sjödin handlar om Maria som vandrar nästan 80 mil på nitton dagar på pilgrimsleden Santiago de Compostela i Spanien. Den yttre resan blir samtidigt en resa inåt och framåt där möten med människor med andra livserfarenheter och nya tankesätt ger henne styrka att möta sig själv och släppa förträngda minnen som hon burit på. Skildringen som delvis berättar om författarens uppgörelse med sina egna upplevelser som även de kom under hennes vandring, känns inspirerande. Utkom 2007.


Stora barriärrevet filmtips
Fantastiskt vacker dokumentär om Det stora barriärrevet utanför Australiens nordöstra kust som med sina 400 korallarter och en längd på 2000 kilometer är det största korallrevet på jorden. Det är en mycket spännande resa genom det azurblå vattnet bland skimrande koraller. En del av revet får skydd från Stora barriärrevets marina skyddsområde, detta hjälper till att förhindra vissa skador från människor såsom överfiske och turism. Miljöprövningar på revet och dess ekosystem inkluderar försämrad vattenkvalitet vilket filmen ger exempel på i denna intressanta skildring över det arton miljoner år gamla ekosystemet.



Tråkiga vykort
Hur kul är det att se en Konsumbutik från Flen på ett vykort från 50-talet? Ja, ganska roligt och intressant faktiskt, tycker åtminstone jag. Detta och en mängd andra motiv visar Jeppe Wikström med böckerna Tråkiga vykort och uppföljaren Fler tråkiga vykort. Innehållet och vyerna visar exempel från en tid då de flesta bodde på landet och det blir en på samma gång både rolig och nostalgisk resa genom Sverige (främst småstäder). Första boken blev en succé när den kom och i den andra har Wikström fortsatt sitt letande med fler motiv som Jokkmokk by night, Tempovaruhuset i Skutskär och Nya tomtområdet i Knivsta. När jag bläddrade i dessa kom jag att tänka på Jan Stenmarks humor, de påminner i stilen om varandra.

Se även Gamla vykort

Har du ett tråkigt vykort att visa upp? Eller kanske ett reseminne. Maila det gärna till reseskildringar[at]gmail.com

* * *

Den intressanta serien Kinas mat är tyvärr slut men alla avsnitt går att se på Svtplay. Senast handlade det om ingefära och kinesisk medicin. Det sistnämnda skulle jag för all del vilja lära mig så väldigt mycket mer om så jag tyckte det var synd att programmet var lite väl kort.

När jag ändå är inne på ämnet Kina så kan jag samtidigt passa på att tipsa om boken Mei Wenti!Inga problem! Om livet i dagens Kina. Det är en fantastiskt intressant och underhållande bok om journalisten Catarina Lillehöök som sedan flera år är bosatt och verksam där. Hon skildrar sina upplevelser och erfarenheter om hur det är att vara västerlänning i landet med världens högsta tillväxttakt, och alla dessa kulturkrockar som blir och har man inte själv varit där eller på annat sätt upplevt landet så får man sig mycket intressant fakta till livs. Det är också intressant att äntligen få veta hur man byter land, en fråga jag ställer mig då och då...!

No comments: