Thursday, November 04, 2010

Detox, forskning och reseminne!

Har nyligen gjort en linssoppa med spirulina i och känner mig rätt så pigg av det. Igår blev det smoothie med rabarber i och idag blir det förhoppningsvis flera, nu saknas ju inte inspiration i alla fall.
Detox känns ju som en bra väg att gå. Men apropå det är det förfärligt att det fortfarande förekommer aluminium i olika produkter, t.ex. i så gott som alla deodoranter. Alternativen lyser också med sin frånvaro i vanliga butiker. Fortfarande. På samma sätt är ju en del av eu-reglerna är helt förfärliga (bla med tanke på GMO).

Igår satt jag och sökte lite i databaser och så bra att fortfarande kunna nå dem hemifrån trots att jag nu inte pluggar. Då och då blir jag trött av att sitta och läsa långa forskningsartiklar på skärmen, så det blir inte av allt för ofta men det är tur att möjligheten finns. Artikelsök når jag fortfarande hemifrån, tycker den är lättanvänd och praktisk, kul om man själv sitter och skriver artiklar och lätt vill hitta material, ändå var det jättelänge sen bortsett från i går som jag kollade i den.

Kom att tänka på narrativ terapi igen, sedan jag ofta sökt mig till litteratur kring psykologi och social antropologi, letade jag efter det och fann att det tillämpades på en mängd olika områden, tydligen även för barn. Under kursen i medicinsk antropologi tog vi del av flertalet fallstudier där metoden hade använts och ganska ofta med gott resultat.
När jag för övrigt har nämnt gamla lärare som exempel så har det främst varit pga/tack vare mitt intresse för pedagogik och grubblande kring det och inte av några andra skäl än det. Därför tar jag nu upp ett gott exempel, eftersom jag för inte länge sen läste en av hennes böcker; Emilia Fogelklou (1878-1972) född i Simrishamn, levde sen i Uppsala och var en energisk och okonventionell sökare på alla fält, i filosofi, pedagogik, religion, psykologi, och skönlitteratur samt fredsaktivist. Bra pedagogik och användarvänlighet borde vara a och o även om man sitter och gör exempelvis en hemsida och det var nog 10 år sedan jag gjorde min första. Så otroligt kul det var då, kunde sitta dygnet runt utan vidare. Sen dess har det blivit en hel del beta-versioner av en rad olika sidor/bloggar etc kan man väl säga. Och mellan dessa även hunnit med annat, så som hjärngympa i form av alfapet på Betapet.



dagens reseminne: Medelhavsträdgård i Simrishamn, runt 2003.
Härliga dofter i denna trädgård, inte så stort till ytan men ändå mycket att se.


No comments: