Friday, November 05, 2010

Angående reklam förr och nu

Jag hittade en intressant nostalgisida på nätet som heter Samlaren.org, där det finns alltifrån gamla bryggerietiketter till hur godis såg ut på 60-talet, emaljskyltar, filmaffischer med mera. På denbrunamaten.se finns samlingar med receptkort från 70-talet för den som vill se, men det ser inte överdrivet aptitligt ut. När jag för några veckor sen gick igenom gömmorna i diverse skrymslen hittade jag fyra, fem stycken Året runt från 70-talet. Jag brukar sällan vilja spara för länge på saker och ting, det blir så unken feng shui men mer spännande läsning än detta är svårt att hitta. Reklamen är så klart först och främst väldigt fängslande. Den säger så väldigt mycket om den tid man lever i. I de tidningar jag bläddrade i var reklamen väldigt rakt på sak, sådär tvålfager och med ett glasklart positivt budskap som säger att med den här såpan kommer du att vakna med ett leende på läpparna resten av livet. Reklamen är också så gott som alltid riktad till antingen män eller kvinnor och belyser på så vis rådande normer.

Hälsospalter och andra frågespalter är också i högsta grad intressanta. Insändarna haren sådan hövlig, artig och högtidlig vokabulär. Cynism eller ironi är knappt märkbart, i alla fall inte i de tidningar jag bläddrade i. Nu har jag inte gjort någon större analys men artiklarna jag läste verkade vara inriktade på praktiska lösningar. Men det var väl den här informationen man hade att tillgå på många håll, man kanske bara läste ett magasin i veckan eller per månad och då var det nog viktigt att den var heltäckande. Tidningarna innehöll också vackra personporträtt men till skillnad från idag var det kanske inte så mycket glamour, yta eller flärd över det hela, i alla fall inte med dagens mått mätt. Rätt befriande på ett sätt. Man ville ha tips och råd utan krusiduller. Hur fotografierna är tagna är också intressant, modet, layout, ordval, rådande normer etc.

KB - Kungliga biblioteket, som förövrigt är Sveriges nationalbibliotek, har som uppgift att samla in och bevara allt svenskt tryck. Alla tryckerier har sedan 1600-talet skickat in ett exemplar av alla trycksaker till dem. En hel del är också på väg att digitaliseras och finns snart tillgängligt (somligt är redan utlagt t.ex. Linnés nätverk eller olika affischer) på nätet, se Digitala samlingarna. Statens ljud- och bildarkiv har sedan 1979 samlat in inspelat ljud och rörliga bilder. Samlingarna består huvudsakligen av radio, tv, film, video, skivor och multimedier som omfattar sju miljoner timmar. (kb.se)

No comments: