Thursday, November 04, 2010

Cheesecake

Idag hade jag tänkt att göra paj, smoothies, soppa och lite annat.
Ostkakans dag
är först 14 november men för att vara ute i god tid tänkte jag dela med mig av receptet på den frysta cheesecaken som jag gjorde för någon vecka sen, jag använde dock inte kex eller digestivekex som det står i originalreceptet. Cheesecaken går att variera på många olika sätt efter tycke och smak och göra den mer eller mindre nyttig. När det gäller glass är ju möjligheterna oändligt många fler. Cheesecaken är vanlig i U.S.A men dess ursprungsland är Italien, Frankrike och Tyskland.

Cheesecake
> 3 ägg
> 1,5 dl råsocker
> 200 g philadelfiaost/mjölkfri färskost/sojafärskost etc
> 3 dl grädde/mjölkfri grädde
> lime
> kex
> bär eller frukt

Skilj äggvita från äggula och lägg äggulorna i en bunke för sig. Blanda med socker till en pösig ljusgul smet, gärna med elvisp. Blanda i osten och rör/vispa ytterligare. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vispa grädde i en bunke för sig, lagom fast. Blanda samman allt och pressa ned lite lime. Krossa kexen i en mortel. Vill man ha en glutenfri variant så använd glutenfria digestivekex (eller något annat lämpligt) Strö kex i botten på en form med löstagbar botten och häll därefter i smeten. Ställ i frysen ca 5 timmar. Toppa med valfria bär av olika slag.

No comments: