Saturday, October 30, 2010

Musikterapi & globala städer

Vid flera tillfällen har jag känt av musikens stärkande kraft på olika vis men det har inte blivit av att jag kollat upp forskning särskilt mycket tidigare. Tycker det är - liksom många andra områden som ännu lite outforskade - nano och alternativmedicin inräknat, och även telepati om det nu hade funnits forskning på det, intressant att följa utvecklingen på. Var f ö och hörde mig för om kolloidalt silver på en hälsokostbutik för några veckor sen men då sålde de det inte där längre. Annars har jag även sett en del inslag på senaste tid angående kemikalier och det har kommit att fånga mitt intresse igen. Frågan är väl också hur man kan sprida informationen ännu mer och göra folk engagerade i denna fråga. De inslag jag såg gällde främst bisfenol a och ftalater om jag inte minns fel, och hur dessa på alla sätt och vis omger oss i vardagen- länk (en bit in i programmet).

Det finns så många sätt att använda musiken på som ett komplement till kost/medicin/alternativmedicin och hur ljud/vibrationer kan vara läkande och jag är för övrigt verkligen glad över all kunskap gällande kost, vitaminer, mineraler och mycket annat jag fått läsa om.
Musikterapins positiva effekter på hjärnan har ju konstaterats vid exempelvis inlärning, autism, adhd, demenssjukdomar, stroke och är ju en användbar metod på sjukhus, t.ex. för att hjälpa svårt sjuka barn. Viktiga i sammanhanget är även det sätt som musiken kan bidra till den mängd alfavågor i hjärnan som uppstår när en person är avspänt uppmärksam (och kan ibland även associeras till bildterapi, färg) Det är verkligen a och o. Tog en överblick här om dagen och googlade även på musikterapi+blogg (alla vägar bär till Rom!)

Apropå detta så var jag för en tid sen inne på Gunnar Lindgrens hemsida och såg att även han hade många strängar på sin lyra, bl.a. verkat för jazzen och den mer improviserade musikens plats i utbildningen vilket "placerat jazzen mitt i aktuella frågor om miljö, mångfald, kulturhistoria och världsekonomi."

NY och London är några av denna jazzens globala städer* men London har även varit the state of confusion på vissa sätt. Ibland när man lyssnar på vissa skivor kan man märka det, om man lyssnar med några veckors mellanrum. På en gammal cover-cd med jazz- och musikallåtar med Sinéad O´Connor skriver hon dock att det var låtar som hon växte upp med "thats the 'why', som hon skriver i konvolutet." Och detta är på sätt och vis en stor lättnad för lyssnaren i ett ljudlandskap av mycket toner.

Exempel där inspelningen däremot var misslyckad t.ex. alldeles för nära starkt trafikerade övergångsställ eller mer dyra satsningar sk svarta hål långt bortom vår planet etc ser man idag sig tvungen att ta betäckning bakom en skämskudde - det är något man på senare år inte experimenterat lika mycket med eftersom ljudet naturligtvis antingen dränkts av fr mycket brus eller liksom försvunnit i ett vakuum.

*All denna mångfald förde tankarna till begreppet Den globala staden vilket även var en kurs jag gick för några år sen. Det som karakteriserar en global stad så som Shanghai eller The big apple är, lite förenklat, att hela världen ska rymmas i äpplet, ett "mikrokosmos" av hela världens kulturer/människor etc finnas representerade. Exempelvis läste jag nyligen att Dublin räknas som en global stad, vilket jag tyckte var lite förvånande men kanske inte helt orimligt. Dubai räknas även dit tydligen.

No comments: