Thursday, June 23, 2011

Närvaro

Varje dag finns saker som "talar in i ens liv" och det är det som jag tycker är så fantastiskt och förunderligt, trots svackor, grubblerier och hälsoproblem emellanåt. Är man bara närvarande så kan man lätt märka det på olika vis, se, höra och känna av det på olika sätt. Tänk om jag hade haft den vissheten redan när jag var yngre, så hade nog mitt liv varit på ett annat sätt, med mindre oro och mer tillit till livet i stort. Att ha det här förhållningssättet, att se hur saker och ting samverkar är den största skillnaden med mitt liv nu jämfört för bara ett par år sen... Jag läste Slumpen är ingen tillfällighet av Jan Cederquist för en tre, fyra år sen och tänkte att "oj, det här var ju intressant", läste några fler titlar på samma ämne och något år efter det så började jag själv märka hur många sammanträffanden som dök upp gång efter annan, hur liksom det inre avspeglar sig i det yttre på ett märkbart sätt.

Trodde att det var min plikt att ta mig igenom allt även fast man håll på att gå åt och ägnade sig åt sådant som urholkade en. Idag har jag lärt mig att se det på ett annat sätt (även fast jag glömmer av det emellanåt), hur många positiva händelser, smått som stort som inträffar runt omkring en, hur många möjligheter det finns att ta vara på. På sista tiden har jag inte haft råd att köpa så mycket böcker eller tidningar som jag vill, men ändå har det jag behövt på olika sätt kommit till mig. Ofta finns det rakt framför näsan på en och man behöver inte leta särskilt mycket. När jag är för trött/gör fel saker och borde ta en paus har jag märkt att det nästan alltid blir tekniska problem samtidigt, det slår nästan aldrig fel...

De senaste dagarna har det varit fullt upp med arbetsuppgifter att jobba med. Intervjun har blivit uppskjuten men då har jag desto mer tid att förbereda mig, men det ska bli intressant när det blir av. Hur som helst så gillar jag verkligen att jobba och det har jag alltid gjort, även om jag blir trött fortare än förr. Är snarare så att jag tar med mig jobbet hem och har svårt att koppla av de tankarna istället. En annan grej är att nu när det är fullt upp med jobb, då dyker det upp fullt av idéer till skrivande och annat...lite typiskt.

Glad midsommar! :-)


En kanin med krans på huvudet, som jag gick förbi igår.

No comments: