Wednesday, May 06, 2009

Brooklyn och Chinatown (NY, del 2)

På torsdagen tänkte vi se litegrann av Brooklyn eftersom vi nu befann oss i denna stadsdel och skulle så göra i en dag till innan vi skulle byta till ett vandrarhem i Chelsea. Vi tog tunnelbanan till Williamsburg.

Hamnade i ett ganska populärt område under en bro.
Kollade in lite olika affärer. Det hade börjat duggregna så jag köpte ett paraply inne på ett ställe som hette Fat Albert, affären kunde liknas vid Rusta här hemma, fast de hade mer grejor. De hade precis ALLT. Även om det nog var si och så med kvaliteten på sakerna…
Vi beslöt oss sen att åka till Prospect Park och 7 avenyn. 7 avenyn var ett trivsamt område med blandade butiker och fina hus.

Prospect Park visade sig vara ganska stor och utbredd och de folk vi såg i den ände vi befann oss i var främst mattar och hussar som var ute och rastade sina hundar. Vi vände tillbaka till avenyn och hittade ett ställe där de serverade falafel. Sen besökte vi Chinatown, på Manhattan. Det var ganska utbrett och vi visste först inte vilka gator vi skulle gå på. Överallt var grönsakshandlare, fiskhandlare och restauranger. Hittade vargbär för drygt en tiondel av priset i Sverige! Det vimlade av folk och flertalet av dem konverserade på kinesiska.

Vi vilade i en park där ett gäng barn och ungdomar spelade fotboll.
Efter ett tag begav vi oss ut på en större gata. Försökte leta efter bankomater, men mitt kort visade sig inte fungera i de första. Efter en stunds letande funkade det som tur var i en tredje. Efter ett tag kom vi till stor härlig kinesisk prylaffär i två plan med alltifrån porslin och lampor till kläder skor, saxar, ja... you name it. Många väldigt fina saker. Pearl river chinese products hette den, och var även rekommenderad i guideboken. Jag köpte två små porslinssaker i form av en sköldpadda och sedan två katter. Vi bestämde oss för att kika närmare på stället en annan dag. Sen kom vi förbi "Little Italy" och därefter Soho med ett par riktigt hippa klädbutiker. Större delen av området verkade inriktat på butiker i den dyrare prisklassen. Efter denna promenadtur var man rätt trött i fötterna och åkte därför till vandrarhemmet igen. Var rätt uttröttad efter gårddagens strapatser och somnade tidigt. På fredagsmorgonen började vi dagen med att gå omkring i Brooklyn för att se litegrann på området innan vi skulle över till Manhattan och checka in där. Skolbussar som den nedan var en rätt vanlig syn.

Efter ett mål på frukostrestaurangen så kilade vi vidare. Det osar och luktar ganska starkt på många av restaurangerna. Jag trodde inte att New york skulle lukta så mycket innan jag kom hit. Ofta tog vi något att äta på Subways, men ibland var det rent av vämjeligt när man fick vänta på maten. Nu finns Subways även i Sverige och matoset är över oss även här. Även sopor som låg slängda här och var luktade naturligtvis.
Efter att vi tagit vårat pick och pack och checkat ut så var vi snart i Chelsea på Manhattan och nästa vandrarhem. Detta rum var lite mindre, men det låg lägligare till och man slapp dela toalett och badrum. Man kunde äta frukost på taket vilket var en kul bonus!
På eftermiddagen såg vi Central Park. Kände mig otroligt trött och seg i värmen. Vi hann bara se en liten glimt av denna gigantiska park denna dag, men skulle återvända hit i princip varje dag eftersom Central Park utgör den största oasen i NY, även om det naturligtvis finns mindre parker också.
Många försäljare av vykort, plancher och tavlor syntes i närheten av parken.

En av alla droskor i området kring Central Park.