Sunday, March 15, 2009

Vandring på Montserrat och Gaudíupplevelser i Barcelona

del III
Vandring på Montserrat
Dagen började med en vandring på en av promenadstigarna omkring Montserrat, nära berget. Klockan var 7.30 men solen sken och luften var riktigt behagligt skön och till det en fantastisk utsikt. Kring berget ringlade sig en stenlagd promanadväg och längds med den stod religiösa statyer. Längre fram längs med promenadstiden skulle det finnas grottor, men till dem tog vi inte tid att gå den här morgonen.

Vi gick några kilometer innan det började bli dags för att äta frukost.
Eftersom resvägen in till stan var så lång, beslöt vi att skippa sista natten på Montserrat och hitta övernattning i Barcelona istället. Montserrat i all ära - där hade man kunnat tillbringa mycket tid- men vi hade ju sett fram emot att se Barcelona. Vårat bagage hade dessvärre inte dykt upp men vi checkade ändå ut från hotellet.
Längs med Barcelonas gator
När vi kom till Placa Catalunya hittade vi en turistbyrå “underground”. Det visade sig inte vara några problem med att hitta ett nytt boende. Det fanns - både centralt och hyfsat billigt. Lättade av detta besked styrde vi stegen mot den kända katedralen La Sagrada Familia. Det var nu riktigt varmt och med all packning på ryggen tog det emot att gå igenom de starkt trafikerade gatorna fram, i hettan.

Efter många steg och konkande på tunga ryggsäckar kom vi äntligen fram. Detta stora mästerverk, signerat Gaudí, var ännu inte helt färdigt. Lyftkranar syntes här och var. Katedralen rymde dekorationer överallt. Det måste nog ha varit den mest intressanta kyrkobyggnad som jag har sett och framför allt den största.

Promenad i Gaudí-park
Efter detta tog vi en metro upp till Parc Güell. Här stod även Gaudí för arkitekturen. Denna fantasifulla och färgglada park var till stor del var av mosaik. Turistshopparna runt omkring kryllade också av Gaudi. På koppar och fat, muggar och t-shirtar och ja, i stort sett det mesta. Jag köpte en liten sköldpadda i stil med draken nedanför och en Gaudí t-shirt.

Självklart var Gaudís drake i centrum för uppmärksamheten.

Dessa soffor var ju helt klart lite speciella. Här kunde man ta sig en liten siesta, den som stod ut med den gassande solen det vill säga. Efter en rundvandring i parken hade klockan för länge sedan sprungit förbi lunch och det var hög tid att hitta ett matställe. Jag var också oerhört törstig. Efter att ha gått omkring hela dagen kändes inte benen tip-topp. Lyckligtvis hittade vi en buss som kunde ta oss tillbaka till stan. Därefter intogs paella på Gaudí bar. Blev dock mycket besviken på min kycklingpaella som främst bestod av ben och skinn, och inte kött. Ett gott råd: undvik denna bar om du reser till Barcelona och kanske paella i allmänhet. Barcelona är annars vida känt för sin tapas och en del tapas-barer ska vara riktigt bra. Efter att ha bevistat hotellet och lagt av våra saker där så begav vi oss ut på stan för att sedan ta oss till beachen, Barceloneta.

Många cykeltaxi syntes runt om i staden

Kanske inte den vackraste av stränder, men här var ändå småtrevligt med caféer, små butiker och en hel del annat. Att hyra cyklar var också vanligt. Ett stenkast från stranden låg en stor hamn och ett köpcentrum ute på en pir.
De flesta stadsbor var mycket trevliga och hjälpsamma. Detsamma gällde dock inte servicepersonal och servitriser som långt ifrån alltid var tillmötesgående. Jag frågade efter frimärken i en matbutik. Men expediten himlade med ögonen. Typiskt turister, antar jag att hon tänkte.
Linbana till Montjuics topp
Den sista dagen begav vi oss till fots upp till berget Montjuic. Det var en snudd på olidligt varm dag och inte mycket skugga erbjöds någonstans på vägen upp, mer en ett och annat träd men det var när man hade gått en bra bit. En hel del turister syntes på berget, mestadels japaner med kamerorna i högsta beredskap.
Montjuic var ett mycket stort område. Vi gick bl.a. förbi en öde OS-stadio och ett palats innan vi tog linbanan upp till toppen av berget där det fanns ett slott. På toppen var det stillsamt och lugnt.
Därefter tog vi oss ned till La Rambla och möttes återigen av liv och rörelse. Det hade varit en resa full med färgstarka intryck. Barcelona är verkligen en storstad för alla som gillar kultur och god mat. Inte minst Montserrat var en riktigt fin upplevelse, trots en del inledande hinder på vägen.